Schema & gruppindelningar
Vårterminen 2025
Information om terminen så som ridlärare, temadagar, röda dagar och lektionsschema. Information om respektive nivå hittar ni längre ner på sidan. Vid ytterligare frågor, kontakta ridskola@tibrorf.se.
Måndag
Marie Eisersiö
17.00 - Nybörjare
18.00 - Nivå 1
19.00 - Nivå 3-4
20.00 JV - Hoppspecial
20.00 UV - Nivå 3-4 fr. 12 år
Torsdag
Magdalena Rubensson Zäll
17.00 - Nivå 2
18.00 - Nivå 3-4, ej hoppning
Tisdag
Marie Eisersiö
17.00 - Nivå 1-
18.00 - Nivå 1-
19.00 - Nivå 2
20.00 - Nivå 2-3 fr. 12 år
Fredag
Marie Eisersiö
15.30 - Nybörjare
16.30 - Nivå 1-2
17.30 - Nivå 1+
Onsdag
Magdalena Rubensson Zäll
15.50 JV - Dressyrspecial
17.00 - Nivå 1-2
18.00 - Nivå 2-3
19.00 - Nivå 3-4
20.00 UV - Dressyrspecial
Söndag
Marie Eisersiö/Victoria Eylis
14.00 - Nivå 1+
15.00 - Slussgrupp
15.40 - Ridlekis
16.10 - Ridlekis
16.40 - Nivå 1
Temadagar, teorivecka och röda dagar
Temadagar
Vid temadagar utgår ordinarie ridlektioner och ersätts av andra aktiviteter t ex. teori, clinic eller sitsträning. Information om temadagarna sätts upp på ridskolans anslagstavla i stallet. Där anmäler du dig också till temadagar som kräver anmälan. Du är välkommen på alla temadagar som passar din nivå, inte bara den som är på din ordinarie lektionsdag.
Temadagar VT-25
Måndag: v.22.
Tisdag: v.10.
Onsdag: v.8.
Torsdag: v.4.
Fredag: v. 6.
Söndag: v.19.
Teorivecka
Ridlektionerna ersätts med teorilektioner hela veckan.
Teorivecka VT-25 - vecka 13.
Röda dagar
Röda dagar utgår alla lektioner.
Röda dagar VT-25
Måndag: 21/4.
Torsdag: 1/5, 29/5.
Fredag: 18/4, 6/6, 20/6.
Söndag: 20/4.

Nivåindelning
Vi följer Svenska Ridsportförbundets framtagna utbildningsplan vad gäller indelning av grupper på ridskolan.
- Ingen rid- eller hästvana
- Balansövningar
- Ryttarens hjälper
Ridlekis
Lekfulla lektioner för barn 4-6 år. Eleven rider i skritt och provar trav med ledare.
Nybörjare
Eleven rider i skritt och trav med ledare. Lär sig borsta, med hjälp sadla och tränsa samt leda.
- Ingen rid- eller hästvana
- Ryttarens sits och hjälper
- Enkla ridvägar
- Balansövningar
- Enkla bomövningar
- Borsta
- "Sadla och tränsa"
- Leda
Nivå 1
Eleven rider i skritt och trav utan ledare samt börjar introduceras i galopp. I nivå 1 ska man kunna borsta, leda samt med stöttning sadla och tränsa.
- Ryttarens sits och hjälper
- "Inverkan"
- Ridvägar
- Bom- och cavalettiövningar
Nivå 2
Eleven rider i skritt, trav och galopp med mer fokus på inverkansridning. I nivå 2 ska man kunna borsta, leda, sadla och tränsa själv.
- Enkla rörelser och ha hästen ställd
- Hjälpgivning och inverkan
- Enkla hoppövningar samt kunna hoppa enstaka hinder med följsamhet och balans
- Sadla och tränsa utan hjälp
- Visitering
- Enkel sjukvård
Nivå 5
Eleven ska kunna rida alla olika typer av hästar i ändamålsenlig form samt i hoppningen kunna rida hästen i god balans, med rätt vägval och tempo och kunna rätta galoppen på ett smidigt sätt.
- Rida samlade rörelser
- Fördjupning av utbildningsskalan
- Banhoppning med rätt tempo och god ryttarkänsla
- Kunskap om hästens olika arbetsformer
- Avstånd vid hoppning, räkna ut, vad påverkar?
Nivå 3
Eleven rider i alla gångarter samt introduceras i hästens form, varför och hur. Eleven ska kunna rida alla typer av hästar i ridhuset.
- Rörelser
- Ställning och hästens form
- Med god följsamhet och balans hoppa olika typer av övningar samt banhoppning
- Utökat om hästens beteende
- Att börja tävla
- Exteriör
Nivå 6
Eleven ska kunna rida alla typer av hästar i ändamålsenlig form inomhus och utomhus i dressyr och hoppning.
- Kunna rida med god ryttarkänsla och kunna analysera sina styrkor och svagheter som ryttare samt analysera hästens förutsättningar och utvecklingsarbete
- Att kunna rida och utbilda unghästar
- Teori motsvarande hästskötarexamen
Nivå 4
Eleven ska ha förståelse för inverkansridning samt hästens form. Eleven ska kunna rida vissa typer av hästar i balans och korrekt form. Hoppa olika typer av övningar på olika typer av hästar i god följsamhet, balans och inverkan.
- Introduceras på skolor
- Utbildningsskalan
- Med god följsamhet, balans och inverkan hoppa olika typer av övningar och banor
- Hästens anatomi
- Kunskap om korrekta avstånd mellan hinder och markbommar samt kunna räkna ut dessa
- Eleven ska kunna analysera sina styrkor och svagheter som ryttare